måndag 28 maj 2007

pop och plopp

När jag kom hem från läkaren satte jag mig på balkongen, njöt av den härliga våta gråa dagen tillsammans med en kopp te och min nya passion; plopp! Den passionen kom till när jag skulle köpa mjölk på pressbyrån för ett tag sen o min fattiga nurna fick syn på ploppen som lockade där i hyllan. I desperation och vemod snattade jag två stycken miniplopp för 3 kronor styck! Ner i fickan slank dom!! Jag har alltså inte snattat sen det var nytt och spännande, nu var det ingen spänning utan endast min utsatta fattigdom som tvingade mej. Sen dess är jag fast. Nu satt jag här på balkongen i gråvädret, med broder daniel i bakgrunden. Undrade lite över varför det går flera år mellan jag lyssnar på så fin musik. Drack teet fort så fort. Alltid alldeles för hetsig när jag dricker te, för jag är livrädd att det ska hinna kallna och jag ska få en sorglig avslutning och bli äcklad av det sista av teet. Sen var bara ploppen kvar. Men jag blev glad ändå, för jag kom på att plopp innehåller allt en människa behöver. Föda, dryck och så lite omtanke. Men sen tänkte jag om jag skulle dricka denna ”dryck” (kolan inuti ploppen)ur en kopp så skulle jag nog kräkas.

3 kommentarer:

Johanna sa...

"En enda stor plopp..."

mareha sa...

vadå?

Johanna sa...

Som Sverker sa på Plus när han skulle kasta Gabriels skolresa i papperskorgen... "Eleverna hade sett fram emot resan, men den blev en enda stor plopp"