tisdag 9 mars 2010

så lika, så olika

8 mars
det var så många barnvagnar på stan, och de hade rosa regnskydd. barnvagnsmarsch var det, för att synliggöra mödradödligheten runt om i världen.

det är något jag tänkt så mycket på den senaste tiden. att det är så lika, men ändå så olika.
var man än är i världen, så är graviditeter densamma. samma foglossning, samma krämpor, samma känslor. kvinnor bemöter en på ett speciellt vis när man är gravid. för graviditeten är rättivs och i grunden samma för alla. när vi var i Gambia blev hon i affären arg på mej när jag en gång köpte vatten och bar själv, vart man än är i världen så ska man inte bära tungt när man är gravid. samma samma. men där finns inte samma smärtlindring eller sjukskrivning. kvinnorna på risfältet bad för mej och min mage. samma krämpor, samma förlossning som alla måste gå igenom, men här är det ingen som ber för min mage. här tar folk för givet att det bara är en liten sjukhusvistelse och sen är man tillbaka igen, och allt har gått bra. för det gör ju oftast det. det är så självklart för oss. men inte för kvinnorna på risfälten i Gambia.

1 kommentar:

Amanda sa...

Jag trillade över din blogg, och måste säga att jag verkligen började fundera över ditt inlägg. Väldigt intressant och välformulerat.